Hopp til hovedinnhold

PFU-sak 24-111Bonnie Joak mot Bergensavisen

Presseetiske temaer

Bergensavisen brøt god presseskikk

Avisen slo fast at en kvinne var tatt for butikktyveri, uten å kontrollere om dette var riktig eller ta forbehold om at det kun var påstander fremsatt av vektere på stedet. Dette var i strid med Vær Varsom-plakatens 3.2, om kildekritikk og faktakontroll.

Brudd

Felt på punkt i VVP

Innklaget publisering

PFUs uttalelse

Bergensavisen publiserte i april 2024 en nyhetsartikkel med tittelen: «Kvinne tatt for tyveri i Normal-butikk». I artikkelen het det at en vekter meldte fra om en kvinne som var tatt for tyveri fra butikken, og at en mannlig bekjent av kvinnen oppførte seg truende overfor vekteren.

Klager:

Den omtalte kvinnen forklarte at hun var på Åsane senter sammen med sin partner for å handle på Normal. Klager opplyste at de kjøpte en vare, og da de forlot butikken ble de av vekterne urettmessig anklaget for tyveri av en tannbørste. I tillegg påstod vekterne at klagers eksmann hadde truet dem, ifølge klager.

Klager reagerte sterkt på at hun i artikkelen ble fremstilt som tyv. Det var flere vitner til stede under hendelsen som kunne koble henne og eksmann direkte til hendelsen. Dette førte til at de ble gjenkjent av venner, anførte klager.

Videre påpekte klager at hun ikke fikk mulighet til å komme med sin versjon av saken før artikkelen ble publisert.

Mediet:
Bergensavisenuttrykte forståelse for at klager reagerte på omtalen, dersom det stemmer at hun ble utsatt for en falsk anklage om tyveri. Redaksjonen erkjente at den første artikkelen hadde konstaterende formuleringer. Disse bygget på opplysninger fra politiet, og ble ikke undersøkt nærmere, opplyste avisen, som heller ikke kjente klagers identitet på publiseringstidspunktet. Da saken ble klaget inn til PFU, tilbød avisen klager å komme med sin versjon, samt å beklage formuleringene. Bergensavisen avviste imidlertid brudd på god presseskikk, og viste til at teksten ble endret etter hvert som redaksjonen fikk nye opplysninger. Ifølge avisen var det heller ikke mulig å gjenkjenne klager ut fra omtalen.

PFUs vurdering:

Pressens Faglige Utvalg (PFU) minner om at det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet, jf. Vær Varsom-plakatens (VVP) 1.4. Bergensavisen måtte kunne omtale hendelsen på Åsane senter, som en del av den lokale nyhetsdekningen.

I den løpende rapporteringen av små og store hendelsesnyheter er politiet i starten ofte den eneste kilden til opplysninger. Selv om informasjon kommer fra autorative kilder som politiet, fritas imidlertid ikke redaksjonen fra kravet om at opplysninger må sjekkes. VVP 3.2 slår fast: «Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.» Faktakontrollen er et bærende element i presseetikken, og den skal sikre at det ikke publiseres feilaktige opplysninger.

Må ta forbehold

Redaksjonen kjente ikke de omtaltes identitet før første publisering, og hadde følgelig ikke mulighet til å sjekke opplysningene med disse, jf. VVP 4.14, som sier at de som utsettes for sterke beskyldninger av faktisk art så vidt mulig skal ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger.

Når kildegrunnlaget er svakt, som i dette tilfellet, der politiet refererte til vekternes fremstilling av hendelsen, er det presseetisk påkrevd at redaksjonen sørger for at det blir tatt nødvendige forbehold, for å få frem at hendelsesforløpet er uavklart.

PFU konstaterer at Bergensavisen ikke gjorde det. Tvert imot ble det i tittelen i første publisering slått fast at en kvinne ble tatt for tyveri. I teksten, i både opprinnelig og redigerte versjoner, var formuleringen «en vekter meldte fra om en kvinne som var tatt for tyveri», noe som heller ikke uten videre kunne leses som et forbehold.

Ingen bekreftelse

I de to siste versjonene av artikkelen ble tittelen endret til «Politiet: – Kvinne tatt for tyveri i Normal-butikk». Selv om politiet ble angitt som kilde, var det fortsatt ingen bekreftelse på at det hadde skjedd et tyveri. I stedet ga henvisningen til politiet som kilde, autoritet og tyngde til den udokumenterte påstanden, noe som forsterket mangelen på forbehold. I tilsvarsrunden gikk det ellers frem at det vekterne har levert en anmeldelse etter hendelsen, men det er ikke opplyst om denne omfatter tyveri.

At klager ikke ble identifisert, kunne heller ikke veie opp for manglende forbehold i fremstillingen av hendelsen.

Bergensavisen har brutt god presseskikk på Vær Varsom-plakatens 3.2.

Oslo, 28. august 2024

Anne Weider Aasen,
Ellen Ophaug, Eivind Ljøstad, Ådne Lunde,

Ingrid Rosendorf Joys, Øyvind Kvalnes, Asle Toje

Klagen

Klager er den omtalte kvinnen, som forklarer at hun var på Åsane senter sammen med sin partner for å handle på Normal.

Klager anfører brudd på disse punktene i Vær Varsom-plakaten:

3.2 - om opplysningskontroll og kildebredde

4.7 - om identifisering

4.14 - om samtidig imøtegåelse

Klager skriver:

«Vi kjøpte en vare, og idet vi forlot butikken, ble vi urettmessig anklaget for tyveri av en tannbørste av fire vektere ansatt av Avarn. Forklaringen til vekterne forandret seg flere ganger, da de ikke kunne bevise noen av deres påstander.

Politiet ble tilkalt til stedet, og nå påstod vekterne feilaktig at André, min eksmann, hadde truet dem. Jeg forklarte raskt politiet sannheten om hendelsen. Vi, José, André og jeg, ga frivillig våre personopplysninger til de to politibetjentene og bekreftet vår intensjon om å anmelde forholdet.

Vi forlot bussterminalen kort tid etter vår samtale med politiet. Senere samme dag oppdaget vi til vår forferdelse at BA hadde publisert en nyhetssak der jeg ble fremstilt som en tyv. I tillegg har vi mottatt trusler fra kjenninger av vekterne, der en av de ble sendt på Instagram.»

Videre skriver klager:

«BA har vist tydelig brudd på punkt 3.2, 4.7 og 4.14. Jeg fikk aldri mulighet til å komme med min side av saken før artikkelen ble publisert, så det var ikke mulig for noen å verifisere innholdet i artikkelen på forhånd. BA har redigert artikkelen flere ganger i ettertid, og det er uklart om det er fordi de har fått beskjed om alvoret i situasjonen av andre klagere.

Det var flere vitner til stede under seansen, som kunne koble meg og min eksmann direkte til denne saken, da dette skjedde på et offentlig sted. Vi fikk også bekreftet dette av flere venner og bekjente rett etter at BA publiserte artikkelen. Denne artikkelen har utløst en så sterk reaksjon at vi nå føler oss emosjonelt drenerte og utrygge i en by vi anså som vårt hjem.

Det er skuffende å se at en så stor og offentlig kanal oppføre seg så hensynsløst og skadelig mot de(n) som blir skrevet om, og ikke minst de som er rundt partene som blir omtalt. Det gjør det ekstra ubehagelig å vite at de valgte å publisere artikkelen, når situasjonen er basert på uriktig anklage og raseprofilering.»

Forsøk på minnelig løsning

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført frem.

Mediets svar

Bergensavisen har forståelse for at klager har opplevd saken belastende, men avviser brudd på god presseskikk.

Redaksjonen skriver:

«Siden hendelsen fremsto uavklart denne kvelden, fulgte vi opp dagen etter, da vi fikk kontakt med politistasjonssjef Torbjørn Mørk i Bergen nord. Her ble det også klart at flere parter ønsket å anmelde hverandre, og at politiet avventet anmeldelser. I saken fremkom det noen formuleringer, som vi to timer og 39 minutter senere endret:

'Tirsdag forklarer politistasjonssjef i Bergen nord, Torbjørn Mørk, at vekterne så tyven på

video.' ble endret til 'Tirsdag forklarer politistasjonssjef i Bergen nord, Torbjørn Mørk, at vekterne hevder at de så tyven på video'.

'Den hissige mannen er i slutten av 40-årene, mens den kvinnelige tyven er i starten av 30-årene, ifølge Mørk' ble fjernet.»

Bergensavisen viser også til at redaksjonen 30. april ble kontaktet av klagers eksmann, og at det da ble lagt til et sitat fra ham.

Redaksjonen anfører:

«Da saken ble klaget inn til PFU av Bonnie Joak, ble vi første gang kjent med hennes identitet. Vi hadde da kontakt med henne og tilbød en beklagelse for noen konstaterende formuleringer. Vi spurte også om hun ville la seg intervjue om hennes versjon av saken, men hun ønsket ikke videre kontakt med BA.»

Om de innklagede punktene på Vær Varsom-plakaten, skriver avisen:

«Det er en hverdagslig og viktig del av vårt og andre norske mediers virke å skrive saker om forhold som er meldt inn til nødetatene og som de agerer på. Disse sakene er ofte anonymiserte, som i dette tilfellet. (...) Det må være anledning for pressen å omtale meldinger til politiet som fører til utrykninger uten å først gjøre en kontroll av at opplysningene i disse meldingene i seg selv stemmer. Om det skal innhentes samtidig imøtegåelse for slike forhold, vil det umuliggjøre omtale av mange pågående aksjoner og etterforskninger. Vi kan i saken heller ikke se at vi har brukt navn, bilde eller andre klare identifikasjonstegn på personene som omtales.

Kilden til opplysningene i sakene var navngitte tjenestemenn i politiet. Etter at vi ble kjent med identiteten til de omtalte personene, har vi hatt ønske om å få deres versjon, men de har ikke ønsket å la seg intervjue.

Det gjorde inntrykk å lese klagen fra Bonnie Joak. Dersom det stemmer at hun er utsatt for en falsk anklage om tyveri, er det forståelig at hun reagerer på BAs omtale av saken og opplever det belastende. Når vi har tilbudt henne en beklagelse, er det ikke for at vi skrev om konflikten som sådan, men fordi vi skulle ønske at vi hadde unngått noen for konstaterende formuleringer.

(...)

Da saken ble klaget inn til PFU av Bonnie Joak, ble vi første gang kjent med hennes identitet. Vi hadde da kontakt med henne og tilbød en beklagelse for noen konstaterende formuleringer. Vi spurte også om hun ville la seg intervjue om hennes versjon av saken, men hun ønsket ikke videre kontakt med BA.

(...)

Vi skulle ønske at vi hadde unngått disse formuleringene isolert sett, og fått tydeligere frem også i disse setningene at det dreier seg om påståtte forhold. Derfor har vi også endret formuleringene. Vi mener imidlertid at det hele tiden av sakens helhet, har fremkommet tydelig at det dreier seg om forhold slik de er beskrevet av vektere for politiet.

Dersom vi hadde kjent identiteten til de omtalte personene, hadde vi selvfølgelig kontaktet dem på et tidligere stadium.»

Bergensavisen avviser likevel brudd på god presseskikk, og skriver:

«- BA har ivaretatt hensynet til VVP 3.2 gjennom å endre og rette teksten etter hvert som nye opplysninger har kommet inn, og tilbudt klagerne selv å kunne formidle sin opplevelse av de faktiske forhold. Vi erkjenner at de første formuleringene bygget på opplysninger fra politiet uten nærmere undersøkelser, og mener at endringer senere er foretatt i tråd med god presseskikk.

- Vi har ikke identifisert noen av personene som her blir anklaget med kjennetegn som gjør det mulig å resonnere seg frem til hvem de er. Vi kan derfor ikke se at BA har brutt 4.7.

- Det er klaget på manglende samtidig imøtegåelse. VVP 4.14 er en 'såvidt

mulig'-paragraf. Siden vi ikke hadde kunnskap om identiteten til de omtalte, var det umulig for oss å ta kontakt med dem for kommentarer. Som vi har påpekt, har vi gitt klagerne muligheten for tilsvar (4.15) straks vi er blitt kjent med deres identitet. Dette har de ikke ønsket å benytte seg av.»

Replikk fra klager og mediet

Klager skriver:

«Jeg ønsker å legge til at det er tydelig at BA publiserte en løgn, da de selv skriver at de har fått andre opplysninger av Politiet i ettertid. Det finnes ingen anmeldelse om tyveri, så det er uklart hvorfor avisen prøver å forsvare deres handlinger. Dessuten ville vi ikke mottatt trusler dersom BA ikke gjorde det mulig for folk å knytte hendelsen til meg og André.

Vi har ingen tillit til BA og jeg aksepterer ansvarsfraskrivelsen deres, derfor tar jeg vare på alle dokumenter som angår denne saken. Jeg avventer tilbakemelding fra samtlige før jeg uttaler meg offentlig.»

Bergensavisen skriver i sin sluttreplikk:

«Vi vet ikke, som klager skriver, at det ikke finnes en anmeldelse for tyveri. Vi vet bare at det er inngitt en anmeldelse fra vekterne som er omtalt, og at denne er kodet forulemping. En anmeldelse vil være kodet med det mest alvorlige forholdet. Når etterforskningen er fullført, eller når politiet gir oss mer informasjon om innholdet i anmeldelsen, vil vi naturligvis følge opp dette og oppklare dersom det stemmer at tyveri aldri ble anmeldt, slik klager hevder.

Utover det har vi ingenting mer å tilføye.»

Tilsvarsrunden avsluttet.

Videoopptak av behandling

Det er PFUs skriftlige uttalelse som utgjør utvalgets konklusjon. Den muntlige diskusjonen i møtet er PFUs metode for å komme frem til konklusjonen.

Relaterte saker

Vis saker med samme:

Ikke brudd

Geir Are Jensen mot Avisa Nordland

Relevante punkter i VVP

Behandlingsdato

24.05.2016

Saksnummer

16-034

Ikke brudd

Otto Frøseth mot Adresseavisen

Relevante punkter i VVP

Behandlingsdato

22.03.2018

Saksnummer

17-263A

Brudd

NN mot Frolendingen

Felt på punkt

Øvrige punkt

Behandlingsdato

20.03.2024

Saksnummer

23-288

Se alle saker om samme pressetiske temaer
Til presse.no

Dette er en betaversjon, som skal videreutvikles. Tips om feil og forbedringer kan sendes inn her.

PFU