Hopp til hovedinnhold

PFU-sak 24-295Nina Mikkelsen med flere mot Nordlys

Presseetiske temaer

Nordlys brøt god presseskikk

Nordlys publiserte at én person omkom i en trafikkulykke før pårørende var varslet. Flere i familien opplyste at de dermed mottok dødsbudskapet gjennom avisen. PFU konkluderte med på at Nordlys skulle utvist større hensyn, og at dødsfallet ble omtalt på et for tidlig tidspunkt.

Brudd

Felt på punkt i VVP

Innklagede publiseringer

PFUs uttalelse

Nordlys publiserte to nettartikler om en trafikkulykke, der en person omkom. Den første ble publisert som en kort nyhetsmelding få minutter etter at ulykken ble meldt i politiloggen, og deretter oppdatert flere ganger. Blant annet la avisen til et kart som viste hvor ulykken hadde skjedd. Fire minutter etter at politiet meldte at én person omkom, ble dette lagt til. Deretter ble ytterligere en artikkel publisert. Også denne ble oppdatert, blant annet med et sladdet bilde fra ulykkesstedet.

Klager:
Familien til personen som omkom i ulykken, opplevde Nordlys’ artikler og bildebruk som hensynsløs. Klager anførte at den bidro til at de pårørende forsto hvem ulykken gjaldt. Familien påpekte at ulykken skjedde tidlig om morgenen i en liten bygd med få beboere og nærmest ingen trafikk, og nesten ved veis ende, ikke langt fra der den omkomne har fritidsbolig. Ifølge klagerne var det mulig å gjenkjenne bilen på bildet som ble publisert, og gjennom stedsangivelse. Klager opplyste at det kun finnes en bil av denne typen i det aktuelle området, og bildet ble publisert før pårørende var varslet. Pårørende anførte også at de mottok dødsbudskapet via avisen, da Nordlys publiserte at én person omkom, kun få minutter etter at det ble opplyst i politiloggen og ingen i familien var orientert.

Mediet:
Nordlysbeklaget på det sterkeste at de pårørende fikk dødsbudskapet gjennom Nordlys, og medgikk at avisen, ut fra det redaksjonen vet i ettertid, skulle ha ventet med å publisere opplysningen til senere. Likevel mente Nordlys at den ikke brøt god presseskikk. Avisen viste til at det er en naturlig del av pressens dekning å formidle informasjon i forbindelse med ulykker. Avisen avviste å ha identifisert den omkomne gjennom stedsangivelse og bilder. Nordlys påpekte at bildet av bilen var kraftig sladdet, og at det også kunne være flere biler som hadde kjørt den aktuelle strekningen i det aktuelle tidsrommet. Når det skjer en ulykke på et mindre sted, vil det være mulig for omgivelsene å sette sammen puslebiter med informasjon fra ulike kanaler, og på den måten gjøre en sannsynlighetsberegning av hvem som kan ha vært involvert, tilføyde avisen.

PFUs vurdering:
Pressens Faglige Utvalg (PFU) minner om at det er en del av pressens samfunnsoppgave, jf. Vær Varsom-plakatens (VVP) 1.4, å informere om det som skjer i samfunnet, herunder også ulykker, samt konsekvensene av slike. Samtidig understreker utvalget at mediene må være varsomme ved slik omtale. Det skal ikke publiseres identifiserende kjennetegn, spesielt gjelder dette når det er snakk om alvorlige ulykker og pårørende ennå ikke er varslet, jf. VVP 4.6. Mediene må alltid gjøre bevisste avveininger mellom behovet for informasjon på den ene siden, og hensynet til ofre og pårørende på den andre.

Få opplysninger og sladdet bilde
I dette tilfellet konstaterer utvalget at Nordlys først publiserte en kort nyhetsmelding, som så ble oppdatert flere ganger. PFU merker seg at det tidlig ble opplyst at ulykken fremsto som alvorlig, og at den skjedde på et lite sted. Dette er forhold som tilsa økt varsomhet i formidlingen.

Slik utvalget ser det, viste Nordlys også forsiktighet idet avisen verken publiserte bilder fra ulykkesstedet eller beskrev kjøretøy i den første omtalen av ulykken. Utvalget konstaterer at det var først i en oppdatering av den andre artikkelen at Nordlys publiserte et bilde fra ulykkesstedet, der ulykkesbilen, samt ytterligere en bil, var sladdet. For utvalget fremstår sladdingen god, da det er svært uklart å se hva slags kjøretøy det handler om. Verken form eller farge er tydelig. Videre kan utvalget heller ikke se at det ble formidlet identifiserende opplysninger gjennom teksten; det ble kun opplyst at det var én bil og én person involvert. Det var ingen informasjon knyttet til alder, stedstilhørighet eller annet om den involverte.

Pårørende var ikke varslet
PFU legger til grunn at de pårørende likevel skal ha blitt kjent med at deres familiemedlem var involvert i en ulykke, og at flere i familien opplyser å ha mottatt dødsbudskapet da Nordlys formidlet dette i en av sine oppdateringer. Det er svært beklagelig, og utvalget har stor forståelse for belastningen det har skapt for familien.

Utvalget merker seg at opplysningen om at én person omkom, ble publisert kort tid etter at ulykken inntraff og kun få minutter etter at den ble offentliggjort i politiloggen. Der kom det ikke frem noe om at pårørende var varslet. Det er et moment som taler for at Nordlys burde ventet med å omtale dødsfallet. Utvalget merker seg også at Nordlys tar selvkritikk på dette.

Samtidig understreker utvalget medienes rett til å informere, og at det også må innebære at mediene i noen tilfeller må kunne omtale dødsfall før alle pårørende er varslet.

I dette tilfellet merker PFU seg imidlertid at ulykken skjedde på et lite sted, med lite trafikk, og utvalget kan ikke se at det er godtgjort at offentligheten hadde behov for å få kjennskap til konsekvensen av ulykken på et så tidlig tidspunkt. Selv om omtalen i dette tilfellet var anonymisert og inneholdt få detaljer, lander PFU på at Nordlys skulle utvist større hensyn og ventet med å omtale dødsfallet til pårørende var varslet, jf. VVP 4.6.

Nordlys har brutt god presseskikk på Vær Varsom-plakatens 4.6.

Oslo, 26. mars 2025

Anne Weider Aasen,
Ellen Ophaug, Ådne Lunde, Eivind Ljøstad, Ingrid Rosendorf Joys, Kjersti Thorbjørnsrud

Klagen

Klager er datter av personen som var involvert i ulykken og som omkom. Det klages med samtykke fra og sammen med flere i familien. De anfører brudd på Vær Varsom-plakatens (VVP) 4.6:

«Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.»

Ifølge klager bidro Nordlys publiseringer gjennom tekst og bilder til at de pårørende forsto hvem ulykken gjaldt på et tidlig tidspunkt, og at de også mottok dødsbudskapet gjennom avisen.

Klager anfører: «Ulykken skjedde i ei lita bygd med få beboere og nærmes[t] ingen trafikk, nesten ved vegs ende mellom 07:05 og 07:15. Ulykken ble meldt til politiet 07:22. Det er i overkant av 1.5 km fra ulykkessted til veis ende der omkomne har fritidsbolig. På denne strekningen finnes det bare en bil av dette merket, farge og type. Også andre bekjente reagerte sterkt på dette. Så tidlig på morgenen var publisering av bilde med bilen nesten sammenfallende med identifisering av bileier for pårørende og folk i bygda. Bildet var publisert før påførende var varslet om ulykken, de første bildene ble etterhvert fjernet fra internett.»

Klager skriver også: «Nordlys publiserer at forulykkede er omkommet 08:41, 240 sekunder etter at det er publisert i politiloggen 08:37. Medførte at barn og mindreårig barnebarn som ikke var varslet om annet enn ulykke og fikk dødsbudskapet av Nordlys.»

Videre opplyser klager å ha tatt kontakt med Nordlys kort tid etter at avisen hadde publisert at personen som var involvert i ulykken var omkommet. Klager skriver: «Når jeg har fortalt at jeg reagerer sterkt på at det er Nordlys som skal overbringe dødsbudskapet til pårørende svarer vedkommende "Jeg skjønner at du er i sjokk, men det står jo i politiloggen at han er omkommet". Jeg blir rasende, sjokkert og skjelte ut vedkommende før jeg la på. Nordlys har aldri kommet med noen beklagelse.»

Klager konkluderer: «Nordlys sin hensynsløse omtale og første bildebruk fra ulykken har lagt en ekstra byrde til sorgen og har påført et ekstra traume for pårørende (også mindreårig barnebarn) og jeg som fikk dødsbudskapet på mobilvarsel fra Nordlys. I en situasjon hvor verden ramlet sammen måtte jeg bruke krefter jeg ikke hadde til å varsle øvrige pårørende i en kamp mot tiden – fordi Nordlys valgte å endre omtalen fra alvorlig ulykke (og sladdet bildet litt mer) til dødsulykke 4 minutter etter at politiet hadde publisert dette i sin politilogg. Flere måneder senere har jeg den irrasjonelle reaksjonen at jeg blir kvalm når jeg ser en Nordlys logo.»

Mediets svar

Nordlys skriver: «Vi beklager på det sterkeste at pårørende har fått dødsbudskapet gjennom Nordlys, og vi bestrider på ingen måte at familiemedlemmer har hatt denne opplevelsen.

Likevel mener vi at Nordlys ikke har brutt presseskikk. Vår oppgave er å fortelle om det som skjer i samfunnet. En naturlig del av vår dekning er formidle informasjon i forbindelse med ulykker.»

Avisen forklarer: «Når en ulykke skjer på et mindre sted, slik som i dette tilfellet, vil det være mulig for omgivelsene å sette sammen puslebiter av informasjon som vi viderebringer, eventuelt sammenholdt med informasjon fra andre kanaler. På den måten vil det være mulig å gjøre en sannsynlighetsberegning av hvem som kan ha vært involvert i en ulykke. Stedsangivelse, bilder og andre opplysninger kan i sum bidra til dette.»

Nordlys opplyser videre hva som ble publisert av avisen: «I den konkrete saken meldte vi først at ulykken hadde skjedd ved Sjursnes, som er et større område utenfor Tromsø. Som loggen (tidligere sendt til sekretariatet) viser, ble ulykkesstedet etter hvert omtalt som Urneset, som er et mer avgrenset område.

Dødsfallet ble meldt klokken 08.37 i den såkalte Politiloggen. Denne publiseringen (fra politiet) gikk ut til publikum, og var offentlig tilgjengelig. Fire minutter senere meldte Nordlys om dødsfallet.»

Slik Nordlys vurderer det, «[m]ed det vi vet i dag, er det ingen tvil om at dødsbudskapet skulle ha blitt meldt senere». Avisen anfører: «Vi mener likevel at vi ikke har identifisert avdøde gjennom stedsangivelse eller bildene som ble publisert (ref tilsendt logg). Bildet av kjøretøyet er kraftig pikselert, og det kan ha vært flere biler som har kjørt på den aktuelle strekningen i det aktuelle tidsrommet.»

Replikk fra klager og mediet

Klager står fast på at Nordlys publiseringer bidro til identifisering, og skriver: «Nordlys hevder at bildene var kraftig pikselert og at det har sørget for anonymisering. Vi er fortsatt uenige med Nordlys her, og mener at Nordlys identifiserte pappa, av to årsaker:
- Bildet av bilen er pikselert, men det er allikevel to kjennetegn som kan ses. Ved å se på bildene, ser man at det sannsynligvis er en hvit bil. I tillegg ser man rødfargen fra baklyset som er plassert høyt på bilen, med andre ord kan man se at det er en SUV. Altså hvit SUV. Vi har tidligere vært tydelige på at vi opplevde at bildebruk og stedsangivelse identifiserte pappa, selv om bildet var sladdet. (…)

- Bildene viste at bilen måtte ha kommet fra Skarmunken (veis ende) og kjørt mot Sjursnes.»

Klager påpeker: «Skarmunken er et veldig lite sted. Det er ingen andre som bor der som har en slik bil. For oss som kjente pappa, var han en morgenfugl. Han var også lidenskapelig opptatt av fiske, og kunne titt og ofte sette seg i bilen på morgenkvisten for å kjøre til dette området for å sjekke fiskeforholdene. Av andre som bor i Skarmunken, er det sjelden man ser dem på veien så tidlig på morgenen. (…) Summen av data som ble benyttet, bidro til å identifisere pappa, og vi opplever ikke at det ble tatt tilstrekkelig hensyn til risikoen for at folk ville kunne forstå hvem som var utsatt for ulykken all den tid dette var en så liten plass med få fastboende. Hvis avisa hadde opprettholdt den opprinnelige stedsangivelsen (Sjursnes), hadde situasjonen vært en helt annen.»

Når det gjelder tidspunkt for publisering, merker klager seg at Nordlys tar selvkritikk, og klager anfører: «Hadde Nordlys ventet med offentliggjøring av dødsbudskapet til de nærmeste pårørende var varslet hadde noen av oss sluppet å få dødsbudskapet hos Nordlys og vi hadde sluppet kampen mot klokka der vi fortvilt forsøkte å få tak i våre nærmeste for å fortelle hva som hadde skjedd før de leste det i avisen. Vi tapte den kampen.»

For øvrig stiller klager spørsmål ved politiloggen, som Nordlys viser til: «Er det slik å forstå at publiseringskanaler som kaller seg avishus, mediehus osv sidestiller offentliggjøring i politiloggen med offentliggjøring i deres kanaler?»

Nordlys skriver: «Vi er bevisst vårt selvstendige ansvar for det vi publiserer (ref det klager viser til mht Politiloggen). Utover det har vi ingen ytterligere kommentarer.»

Relaterte saker

Vis saker med samme:

Brudd

NN mot Nidaros

Felt på punkt

Øvrige punkt

Behandlingsdato

18.12.2024

Saksnummer

24-193

Se alle saker om samme pressetiske temaer
Til presse.no

Dette er en betaversjon, som skal videreutvikles. Tips om feil og forbedringer kan sendes inn her.

PFU